onsdag 5 december 2012

"Female Trouble" (1974) - Crime is Beauty

Apropå skönhet, hörrni...

Lisas bloggutmaning kom till liv igen, och filmen för veckan är John Waters "Female Trouble" från 1974. Tidigare har jag nog bara sett "Serial Mom" av honom (en rolig film som jag inspirerades av till min halloweenutstyrsel osv), och det här var verkligen inte i närheten av lika städat som "Serial mom", som kanske var tänkt att nå en lite bredare publik?



Dawn Davenport är huvudkaraktären, vars bana börjar med att hon trashar medelklassjulen hos sina föräldrar (mycket tillfredsställande scen), för att de inte gett henne cha-cha-skor i julklapp, och att hon flyr därifrån. Därefter får hon ett barn med någon snubbe hon låg med (blev våldtagen av? Jag uppfattade inte det så, men det gjorde du, Lisa?), som hon förstås missköter något så fruktansvärt, för att istället fokusera på sin karriär som kriminell och fabulös. Något sådant. Ett par bestämmer sig för att fotografera Dawn i hennes brottsliga handlingar, och hennes och deras positiva och exalterade uppfattning om hennes skönhet växer i takt med att brotten blir värre och hon mer förvriden. Principen att brott förstärker ens skönhet är styrande.

Alla uppfattningar man kan tänkas ha om skönhet presenterades i detta förvridna och uppförstorade format. Vi får t.ex. se Dawn Davenport skjuta upp eyeliner. Det var ganska befriande att se denna filmen efter "Drop Dead Gorgeous", då jag fick se det jag saknade; det förvridna och rent fula i skönhetsideal, vad de än må vara. Jag upplevde att filmen drev med så mycket mer än uppfattningar om skönhet, som t.ex. med det som anses vara normalt, och det blev tydligt, om man inte visste det innan, hur vi hela tiden konstruerar det normala, och därmed också det avvikande. 

Aunt Ida var nog min favoritkaraktär. Hon hade de mest fantastiska replikerna. Aunt Ida var övertygad om att alla smarta människor var gay, och alla dumma straight, och hon försökte övertala Gator om att han borde dejta män. Då säger hon detta:

"I worry that you'll work in an office, have children, celebrate wedding anniversairies. The world of the heterosexual is a sick and boring life."

Toppenfilm. Mycket underhållande!



1 kommentar:

  1. Nu var det ett tag sen jag såg filmen, men jag tycker mig minnas att det börjar som en våldtäkt men att Dawn snabbt ändrar sig.

    Roligt att du gillade den! :D

    SvaraRadera